Arrangør: Verner

Beskrivelse: Rundtur i Skotland

39 glade og forventningsfulde seniorer mødte op i Kastrup lufthavn. Alle havde husket pas, så vi lettede til tiden med Norwegian mod Edinburgh.

Her blev vi mødt af vores danske guide John, som guidede os sikkert ud til den ventende bus. John har boet mange år i England, heraf 12 år i Edinburgh. John skulle vise sig at være en fremragende guide med stor viden og en formidabel formidlingsevne. Under de lange busture fik vi gennemgået Skotlands urolige historie med indbyrdes krige mellem klanerne og senere det samlede Skotland mod England, som endelig erobrede Skotland i 1746. Vi hørte om klankulturen, om kilte, whisky og sækkepiber og meget andet. Vi havde mange spørgsmål - ikke mindst om Brexit - som alle blev indgående besvaret. I pauserne strømmede sækkepibe-musik og skotske sange ud gennem bussens lydanlæg.

Så snart vi var på plads i bussen, kørte vi til Glasgow. Her vi fik en sightseeingtur gennem byen, hvor vi så mange af byens seværdigheder, inden vi blev installeret på Hotel Radisson Park Inn i centrum af Glasgow. Middagen blev indtaget på en restaurant nær hotellet.

Efter morgenmaden gik turen mod det skotske højland med første stop ved Loch Lomond, som er Skotlands største sø. Her var vi på en hyggelig sejltur, inden turen gik videre gennem det skotske landskab til Loch Ness. Vi spejdede forgæves efter uhyret i søen, men måtte ”nøjes” med et besøg ved de smukt beliggende ruiner af Urquhart Castle. Turen fortsatte gennem smukke landskaber med et væld af vilde røde rhododendron. Vi endte dagen med at blive indkvarteret på Hotel Hilton Coylumbridge i det skotske højland, hvor vi overnattede 3 nætter.

Næste dag gik turen mod vest gennem storslåede øde landstrækninger ud mod vestkysten, hvor vi besøgte den verdensberømte botaniske have Inverewe Garden, som blev anlagt i 1862 af Osgood Mackenzie. Den er især kendt for de mange forskellige rhododrendron arter, men indeholder også mange planter fra hele det britiske imperium. Efter frokost gik turen til bjergslugten Corrieshallock Gorge og tilbage til hotellet.

Turens fjerde dag var dedikeret whisky. Vi besøgte to destillerier og en fabrik, der fremstiller tønder til lagring af whiskyen. Efter rundvisning på destillerierne var der meget populære whiskysmagninger, og der blev indkøbt et betydeligt antal flasker af årgangswhiskyer.

Næste dag gik turen til Edinburgh gennem det skotske højland med masser af får og lam, samt utallige gyvler som maler landskaber gule mellem de grønne marker. Vi stoppede ved Falkirk Wheel, som er et imponerede ingeniørarbejde projekteret af det oprindeligt danske firma Ove Arup i London. Hjulet forbinder Forth Kanalen med den 35 meter højere beliggende Clyde kanal ved med et roterende apparat at løfte og sænke 2 store ”badekar” med skibe i fra den ene kanal til den anden. Det ene ”badekar” løftes samtidig med at det andet sænkes. Da de 2 badekar er lige tunge uanset om der er skibe i eller ej (Arkimedes lov) – holder de hinanden i ligevægt, således at der kun skal bruges ringe kraft for at dreje hjulet og løfte/sænke badekarrene. Vi fik en sejltur ind i et af badekarrene og en løftetur fra den ene kanal til den anden – og tilbage igen.

Turen fortsatte til Edinburgh, hvor vi blev indkvarteret i et hotel i centrum af byen. Om aftenen var vi til en flot skotsk aften med middag, traditionel skotsk sang og optræden med sværddans og meget andet – samt naturligvis sækkepibemusik. Under en af de vilde danse afsløredes det, at skotterne ikke er nøgne under kiltene. En virkelig fin aften.

Den næstsidste dag var helliget Edinburgh. Om formiddagen var der byrundtur, som sluttede med en rundvisning på Edinburgh Castle. Herefter var dagen var til fri disposition. Om aftenen var der hyggelig afskedsmiddag i en traditionel skotsk restaurant i den gamle bydel.

Hjemrejse-dagen startede med en tur til grænselandet syd for Edinburgh med besøg i klosterruinen Dryburgh Abbey, inden vi endte i Edinburgh lufthavn. Kl. ca. 18 var vi tilbage i Kastrup lufthavn efter en uges spændende oplevelser, som lang overgik forventningerne.